مراحل تولید کاغذ

فرایند تولید کاغذ سنگی:

کاغذ سنگی: ۶۰ تا ۸۰ % جرم کاغذ سنگی را (کربنات کلسیم) تشکیل می دهند.  بسته به نوع کاغذ مصنوعی، مواد دیگری مثل پلی پروپیلن، پلی اتیلن، و افزودنی های دیگر، و به آن اضافه می شوند.  این مواد پس از مخلوط شدن، تغییر شکل یافتن، و فرایند اکستروژن، به یک مستربچ خاص تبدیل می شوند.

در حال حاضر، کاغذ مصنوعی در خارج از کشور به چند روش تولید می شود که عبارتند از: روش نورد، روش قالب ریزی، روش لایه کردن بادی، روش کشش دو طرفه، روش غیر منسوج.  بسته به نوع مصرف، کاغذ مصنوعی به صورت تک لایه، سه لایه، و چند لایه تولید می شود.

  1. تولید کاغذ مصنوعی به روش نورد:ترکیب، مخلوط کردن، و اکستروژن مواد اولیه جهت تولید یک مستربچ خاص.  این مواد پس از نورد شدن، کشیده شدن، سرد شدن، پرداخت شدن، و برش خوردن، یک لایه ی پوششی داده می شوند و به کاغذ سنگی تبدیل می شوند.  در روش تولید دیگر، مستربچ خاص پس از نورد، به کمک ماشین آلات پیشرفته ی خارجی تحت یک فرایند شکل گیری مداوم به کاغذ سنگ تبدیل می شود.  کاغذ تولید شده به روش نورد از کارایی بالا، کیفیت خوب، و سطحی صاف برخوردار است.  این کاغذ برای چاپ عکس، جلد کتاب، و مانند آن به کار می رود.  مشکلات این روش تولید عبارتند از پیچیدگی فرایند تولید، قطعات بزرگتر کاغذ، و گرانتر بودن ماشین آلات آن.
  2. روش تولید قالبی کاغذ سنگی :اصول دو روش تولید نورد و قالبی کاغذ مصنوعی مشابه هستند.  ویژگی روش قالبی عبارت است از سرعت اکستروژن و سرعت گردش غلتک های قالب زنی.  تفاوت سرعتی بین اکستروژن قالبی مواد و نورد سرد، از شکل دادن تا کشیدن بسته به نوع محصول،  دارد.  ضخامت کاغذ مصنوعی قابل تنظیم است.  محصولات حاوی پلی پروپیلن از سختی، استحکام، و مقاومت کششی خوبی برخوردار هستند.  از آنجایی که مراحل تولید، ساختار مولکولی محصول را یک طرفه می کنند، مشخصات طولی و عرضی کاغذ سنگی متفاوت می شوند.  از رزین پلی پروپیلن برای تولید کیسه های خرید، جعبه ها و بسته بندی های مواد غذایی مخصوص هواپیما و مجتمع های بزرگ فروشگاهی استفاده می شود. این محصول ظاهر خوبی دارد و به طور طبیعی تجزیه و جذب محیط زیست می شود.هزینه ماشین الات این روش نسبتا مناسب است.
  3. تولید کاغذ سنگی به روش لایه ای بادی.  در این روش از پلی اتیلن استفاده می شود.  روش شکل دادن بادی از سه اکسترودر همزمان استفاده می کند.  فراورده ی حاصله می تواند یک لایه، پنج لایه، یا چند لایه باشد.  لایه های بیرونی کاغذ مصنوعی حاوی رزین و لایه های میانی حاوی مواد غیر ارگانیک هستند.  کشش طولی و عرضی تا حدی تنظیم می شود که کاغذ مصنوعی با ضخامت یکنواخت و ثبات فیزیکی به دست آید.مزایای این روش تولید عبارت است: از بازدهی خوب، روش آسان، ضخامت یکسان، و سرمایه گذاری کم.  اما به علت درصد بالای مقدار رزین در این محصول، عرض کاغذ تولید شده از یک حد خاص فراتر نمی رود و هزینه قیمت تمام شده کمی بالا می باشد.
  4. روش کشش یک طرفه تولید کاغذ مصنوعی.  روش کششی تک محوره مشابه دو روش نورد و قالب ریزی است.  در این روش مواد به صورت طولی کشیده می شوند و به همین علت توزیع زنجیره ی ملکولی رزین یکنواخت است.  در فرایند تولید تک محوری، ناپیوستگی های کوچکی که به آسانی قابل رؤیت نیستند، بسته به عملکرد رزین و پودر غیر ارگانیک، به وجود می آیند.  به این ناپیوستگی ها ”پدیده ی جزیره“ گفته می شود.  نتیجه ی این پدیده، کاهش هزینه ی تولید و بهبود قابل ملاحظه ی مشخصات مواد، خصوصیات ظاهری، رنگ پذیری، جذب رطوبت، و مانند آن می باشد.  کاغذ تولید شده به این روش پس از کشش، رنگ صدفی خاصی پیدا می کند که برای چاپ رنگی مواد تبلیغاتی مناسب است.ماشین آلات کشش یکطرفه ی تولید کاغذ مصنوعی پیچیده هستند، به سرمایه گذاری زیاد و کارگران ماهر نیاز دارند.  ترویج کاغذ مصنوعی با محدودیت هایی روبرو است.  با این حال، عملکرد خوب، هزینه ی کم، و استفاده های متعدد از محصول، علل استفاده از این روش تولید کاغذ مصنوعی است.  ماشین آلات تولیدی در این روش از فناوری پیشرفته ی بین المللی بهره مند شده اند.
  5. روش تولید غیر منسوج کاغذ مصنوعی.از روش غیر منسوج شرکت دوپان آمریکا برای تولید کاغذ مصنوعی نیز استفاده می شود.  این روش تولید از پلی پروپیلن استفاده می کند.  پس از ذوب مواد، الیاف ابریشمی بسیار نازکی تولید می شوند، که به روش نورد به کاغذ مصنوعی غیر منسوج تبدیل می گردند.

خصوصیات کاغذ تولید شده عبارتند از: عبور نور، عبور هوا، خصوصیات ظاهری و مکانیکی خوب، رنگ پذیری عالی، تغییر شکل کم.  از این کاغذ برای تزیین مبلمان، بسته بندی کالا، تزیینات داخلی، و تولید کاغذ دیواری استفاده می شود.  این روش تولید به ماشین آلات پیچیده نیاز دارد و هزینه ی تولید این روش زیاد است.

در حال حاضر، تولید کنندگان کاغذ سنگی را روشهای بالا را تولید میکنند که متداول ترین روش .روش طولی و یکطرفه می باشد. شرکت های زیادی بر روی مواد اولیه، ماشین آلات، فناوری، و نوآوری های دیگر مربوط به تولید کاغذ مصنوعی، مثل روش ترکیب کلسیم سنگین/سبک، اختلاط پلی پروپیلن و پلی اتیلن، ترکیب/اکسترژن مواد، روش تولید یک مرحله ای و مانند آن، تحقیق می کنند.