کسب و کاری سبز و سودآور

معرفی طرح:

شاید بتوان گفت کاغذ مهم‌ترین ماده اولیه برای تولید محصولات چاپ و نشر است و مصرف آن در کشور ما هم کم نیست. در زمینه تولید این ماده کارخانه‌های اندکی مشغول به کار هستند که درصد کمی از نیازهای داخلی را تامین می‌کنند و مابقی از سایر کشورها وارد می‌شود. یکی از دلایل تولید نشدن کاغذ در ایران شرایط آب و هوایی و نبود منابع جنگلی غنی است، چون عمده‌ترین ماده تشکیل‌دهنده کاغذ، الیافی است که از چوب درختان بدست می‌آید. پس باید به دنبال کاغذی گشت که با شرایط کشورمان سازگاری داشته باشد. یکی از روش‌های تولید کاغذ «تولید کاغذ از سنگ» می‌باشد!! شاید در ابتدا قابل باور نباشد، ولی یکی از روش‌های نوین در صنعت کاغذسازی محسوب می‌شود که این تکنولوژی از کشور کانادا وارد سایر کشورها از جمله ژاپن، تایوان و … شده است.

مواد تشکیل‌دهنده کاغذ سنگی:
۸۰ درصد ماده تشکیل‌دهنده کاغذ سنگی از کربنات کلسیم است. بیشترین سنگی که روی کره زمین موجود است سنگ پایه آهکی است، که می‌توان کربنات کلسیم را از آن استخراج کرد. اطراف ایران مملو از سنگ‌هایی است که پایه آهکی دارند به همین دلیل است که کشور ما کارخانه ‌های سیمان زیادی دارد. شاید تولید این کاغذ برای سایر کشورها از جمله کشورهای اروپایی به صرفه نباشد چون صنایع سنگی آنها به اندازه کشور ایران غنی نیست ولی برای کشور ما بسیار با صرفه است.
۱۵ درصد مواد تشکیل‌دهنده این کاغذ از مواد پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن است. برای اتصال کربنات کلسیم و مواد رزینی که همان پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن است از موادی به نام coupling agent استفاده می‌شود.

تفاوت فیزیکی بین کاغذهای سنگی با کاغذهای سلولزی:
اگر به کاغذهای سلولزی نگاه کنیم، در سطح آن خلل و فرج دیده می‌شود که به علت وجود الیاف کوتاه و بلند و ترکیب آنهاست، در کاغذ سنگی پس از ترکیب مواد اولیه، ماده‌ای به نام compatibilizer برای هموژنیزه کردن ترکیب به آن اضافه می‌شود. این ماده ساختار مولکولی ترکیب را یکنواخت و همگن می‌کند به همین دلیل است که خلل و فرجی در بافت کاغذ دیده نمی‌شود. ۵ درصد مواد تشکیل دهنده کاغذ سنگی شامل coupling agent و compatibilizer می باشد.
پس از اینکه بر روی کاغذ سلولزی با خودکار نوشته می‌شود اگر جند ثانیه در آب قرار گیرد و با دست روی آن کشیده شود جوهر از روی آن پاک شده و یا حتی بافت کاغذ از هم پاشیده می‌شود ولی کاغذ سنگی چنین نیست و آسیبی نه به بافت کاغذ و نه به جوهر روی آن وارد نمی‌شود به عبارت دیگر کاغذ سنگی ضدآب است.
کاغذ سنگی را اگر آتش بزنیم خاکستر به جا مانده آهک است که نشان‌دهنده برگشت‌پذیری به طبیعت است. این کاغذ برای تجزیه شدن حداکثر یک سال زمان نیاز دارد یعنی اگر یک سال در طبیعت باشد اثری از آن باقی نمی‌ماند. همچنین مهمترین ویژگی‌های این محصول را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:
– دوستدار محیط زیست بودن
– ضدآب بودن